Het Historisch Centrum Leeuwarden gaat, samen met Tresoar en andere archieven in Nederland, de komende jaren aan de slag met een waardevol project voor het onderwijs: Bronnen in de Klas.
Er is bij docenten behoefte naar meer, diverse en tegenstrijdige bronnen om daarmee kritisch denken te stimuleren. Ook is er vraag naar lokale bronnen. De ervaring leert dat deze voor herkenbaarheid zorgen in de eigen schoolomgeving. En dat ze daardoor meer impact hebben op leerlingen en studenten.
Doelstelling
Wij willen onze gezamenlijke expertise inzetten om de vindbaarheid en bruikbaarheid van gedigitaliseerde nationale en regionale historische bronnen voor het onderwijs te vergroten. Er staan al heel veel bronnen op het internet, alleen zijn die voor docenten niet makkelijk te vinden en ze zijn niet altijd direct in te zetten in de les. Er moet soms nog een kritische blik over, de bron moet wellicht hertaald worden en er moet aansluiting zijn met het curriculum. Ook willen wij werkvormen ontwikkelen, waarmee docenten en archiefeducatoren deze bronnen op effectieve wijze kunnen gebruiken. Werken met open leermateriaal geeft docenten meer regie over de keuze en inzet van middelen tijdens hun lessen. Inspelen op de actualiteit, lessen over de directe woonomgeving van leerlingen, of thematisch onderwijs gaat hierdoor gemakkelijk én op maat.
- Doelgroep: PO, VO en MBO
- Vakken: Geschiedenis, Maatschappijleer en Burgerschap
- Tijdspad: sep 2024 - aug 2027
- Studiedag: dinsdag 1 oktober Nationaal Archief (Den Haag)
- Meer info of wil je meedoen? Flyer Bronnen in de Klas - Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Dit project is mogelijk dankzij de subsidie Impuls Open Leermateriaal. Het is een samenwerking van Educatie en Presentatie bij Archieven, de Vereniging van Docenten in Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland (VGN) en de online bronnenboxen van Nationaal Archief, Geschiedenislokaal en VGN-Kleio.
© Afbeelding: Anne Reitsma Fotografie (Nationaal Archief)