Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
In de periode 1811-1850 werd de Secretarieorganisatie vooral gevormd rond de werkzaamheden van het College van Burgemeester en Wethouders. De klerken registreerden en archiveerden als generalisten de besluiten en de correspondentie onder leiding van de door de Raad benoemde Stadssecretaris en beheerden de financiën en de belastingen onder leiding van de eveneens door de Raad benoemde Gemeenteontvanger. In het jaar 1818 waren 11 Secretariemedewerkers aangesteld, respectievelijk 10 in 1851, 14 in 1877, 16 in 1882, 22 in 1900 en 48 in 1941. *
Zie de inv. nrs. 1730-1733, alsmede de respectievelijke de Provinciale Almanakken over de jaren 1877-1941.
Leeuwarder overheidsdiensten, bedrijven e.a. tussen 1811-1941 *
Dit overzicht geeft aan welke plaatselijke instellingen in de periode 1811-1941 door de Leeuwarder overheid werdengebruikt bij de uitvoering van de verschillende werkzaamheden. Van alle hieronder genoemde instellingen is een eigen archief bewaard gebleven. Indien het oprichtingsjaar voor 1811 ligt, zijn in het Oud-archief der stad Leeuwarden 1533-1811 eveneens gegevens over de instellingen, dan wel de werkzaamheden terug te vinden. Indien het opheffingsjaar niet wordt vermeld bestond de instelling nog in 1941. Zie hiervoor de successievelijke archieven van de Gemeentesecretarie van Leeuwarden vanaf 1942
met name de besluiten, een deel der correspondentie, belastingregisters, akten Burgerlijke Stand en Bevolkingsregister c.a., wijkkaarten en bouwtekeningen. Zie Overzicht van bestanden op microfiches hfdstt. 3, 5.1, 7.1.3 en 7.1.6
Omvang:
512 m1
Nadere toegangen:
op onderdelen, vooral d.m.v. klappers op persoonsnamen, beroepen en evt. andere biografische gegevens, straatnamen; soms (met name besluiten, publicaties) op onderwerpen. Zie Overzicht van klappers: K13.1, K14.1-11, K15.1-13, K16.1-14, K19.1, K20, K21, K22.1-9, K23.1-11, K34.1, K39.2-3, K40, K45.1-21, K46.1-2, K46.4, K47.1, K47.1.1, K47.2, K47.5, K48.1-3, K54
Samenvatting:
Secretaris, Ontvanger, Ambtenaar Burgerlijke Stand en diverse Commissies
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling. VOLLEDIG: Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941 VERKORT: NL-LwnHCL 1002