Logo Historisch Centrum Leeuwarden

leeuwarden artikel link leeuwarden artikel link
 
Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941

1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
5. Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
5.3. Structuur van het archief
1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941
INLEIDING
5. Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
5.3.
Structuur van het archief
Het Secretariearchief 1811-1941 is opgebouwd volgens het agendastelsel waarbij de stukken op volgorde van registratiedatum werden gearchiveerd. De volgnummers van de stukken in de agenda vormden daarmee de basis van de administratie. Als toegang op de stukken werd vanaf het jaar 1830 tevens een 'rubrieken-repertorium' aangelegd. *  De stukken werden geagendeerd binnen rubrieken en voorzien van korte analyses. Bij het registreren van met name de in- en uitgaande stukken werd, door middel van verwijzingen, ervoor gezorgd dat het verband met de besluiten van de betreffende bestuursorganen duidelijk bleef. Eveneens rond 1830 begon men vaker de stukken betreffende bepaalde zaken bij elkaar te bergen in de zogeheten "collecties". Zodoende werden meerdere stukken buiten de chronologische ordening gehouden.
Naast de series resoluties, notulen, ingekomen stukken, uitgaande stukken en hun toegangen bestonden ook andere series. Deze hadden echter een minder algemeen karakter en waren meer specialistisch van opzet. * 

Kenmerken

Datering:
1811-1941
Soort toegang:
inventaris
Kopieën:
met name de besluiten, een deel der correspondentie, belastingregisters, akten Burgerlijke Stand en Bevolkingsregister c.a., wijkkaarten en bouwtekeningen. Zie Overzicht van bestanden op microfiches hfdstt. 3, 5.1, 7.1.3 en 7.1.6
Omvang:
512 m1
Nadere toegangen:
op onderdelen, vooral d.m.v. klappers op persoonsnamen, beroepen en evt. andere biografische gegevens, straatnamen; soms (met name besluiten, publicaties) op onderwerpen. Zie Overzicht van klappers: K13.1, K14.1-11, K15.1-13, K16.1-14, K19.1, K20, K21, K22.1-9, K23.1-11, K34.1, K39.2-3, K40, K45.1-21, K46.1-2, K46.4, K47.1, K47.1.1, K47.2, K47.5, K48.1-3, K54
Samenvatting:
Secretaris, Ontvanger, Ambtenaar Burgerlijke Stand en diverse Commissies
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941
VERKORT:
NL-LwnHCL 1002