Logo Historisch Centrum Leeuwarden

leeuwarden artikel link leeuwarden artikel link
 
Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941

1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INVENTARIS
Stukken van algemene aard
2. Correspondentie
2.3. Toegangen
1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941
INVENTARIS
Stukken van algemene aard
2. Correspondentie
2.3.
Toegangen
1. De toegangen in het tijdvak 1811-1941 worden afwisselend gevormd door een per jaar bijgehouden agenda en/of een rubriekenrepertorium. Onder een agenda wordt verstaan een staat waarop in chronologische volgorde aantekening wordt gehouden van het inkomen, afdoen en uitgaan van stukken. Onder een rubriekenrepertorium wordt verstaan een index, houdende een opgave van gegevens betreffende het inkomen, afdoen en uitgaan van stukken, met een korte analyse van het ingekomen stuk.
2. In het tijdvak 1811-1941 is de registratie in deze toegangen in vier perioden onder te verdelen.
a. 1811-1829: De ingekomen stukken worden alleen in een chronologische agenda geregistreerd. De stukken hebben vanaf mei 1812 een jaarlijks oplopend volgnummer, dat echter vrijwel niet is terug te vinden op het ingekomen stuk. De ordening van de stukken lijkt in dit tijdvak op basis van de datum van het stuk te zijn aangebracht.
b. 1830-1866: Een rubrieksgewijs opgezet repertorium wordt aangelegd. De stukken met betrekking tot één zaak worden geregistreerd en geordend op de registratiedatum van het eerste stuk. Dit wordt in het registratiekenmerk en op de stukken aangegeven met de toevoeging "Coll", de afkorting voor "Collectie". Een agenda over deze jaren lijkt niet te zijn opgemaakt.
c. 1867-1904: Als registratiekenmerk wordt per jaar een uniek oplopende nummering toegevoegd. Eveneens is weer een agenda aangelegd. De ordening van de stukken volgt de registratiedatum.
d. 1905-1941: Bij de agendanummers in het repertorium worden eveneens vermeld de nummers waaronder het voorafgaande ("bovenstuk") en eventueel het volgende stuk ("onderstuk") van de betreffende zaak zijn geregistreerd. De ordening van de stukken is volgens het agendanummer.
3. In de agenda's en de repertoria worden een aantal afkortingen gebruikt. Deze hebben de volgende betekenissen:
a. "M" staat voor "Missive" en verwijst naar het uitgaande stuk. (inv. nrs. 1179-1318)
b. "B", "Besluit" of " B&W besluit" verwijzen naar de datum van behandeling in de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders en voorgangers.( inv. nrs. 108-137 en 368-460)
c. "Res" verwijst naar de Resoluties van het College van Burgemeester en Wethouders betreffende vergunningen en functionarissen (inv. nrs. 461-532).
d. "R" of "Raadsbesluit" verwijzen naar de datum van behandeling in de Gemeenteraad (inv. nrs. 241-277) of naar het nummer van het ingekomen stuk bij de Gemeenteraad vanaf 1905 (inv. nrs. 1136-1175)
e. "Coll" staat voor "collectie" en verwijst naar het bijeenbrengen van de ingekomen stukken betreffende één zaak. (zie hierboven onder 2b.)

Kenmerken

Datering:
1811-1941
Soort toegang:
inventaris
Kopieën:
met name de besluiten, een deel der correspondentie, belastingregisters, akten Burgerlijke Stand en Bevolkingsregister c.a., wijkkaarten en bouwtekeningen. Zie Overzicht van bestanden op microfiches hfdstt. 3, 5.1, 7.1.3 en 7.1.6
Omvang:
512 m1
Nadere toegangen:
op onderdelen, vooral d.m.v. klappers op persoonsnamen, beroepen en evt. andere biografische gegevens, straatnamen; soms (met name besluiten, publicaties) op onderwerpen. Zie Overzicht van klappers: K13.1, K14.1-11, K15.1-13, K16.1-14, K19.1, K20, K21, K22.1-9, K23.1-11, K34.1, K39.2-3, K40, K45.1-21, K46.1-2, K46.4, K47.1, K47.1.1, K47.2, K47.5, K48.1-3, K54
Samenvatting:
Secretaris, Ontvanger, Ambtenaar Burgerlijke Stand en diverse Commissies
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1002 Gemeentebestuur van Leeuwarden, 1811-1941
VERKORT:
NL-LwnHCL 1002