Logo Historisch Centrum Leeuwarden

leeuwarden artikel link leeuwarden artikel link
 
Uw zoekacties: Secretarie van de Gemeente Leeuwarden

1005 Secretarie van de Gemeente Leeuwarden

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.5. Diensten en takken van dienst
1005 Secretarie van de Gemeente Leeuwarden
1. Inleiding
1.5.
Diensten en takken van dienst
Het gemeentelijk elektriciteitsbedrijf (1.15.4) alsmede het stadsverwarmingbedrijf werd bij raadsbesluit van 16 maart 1987 verkocht aan de NV Frigas. (1.15.4.3)
Bij de dienst voor de gezondheidszorg, ( 1.15.5) kwam als gevolg van een fusie tussen de bestaande drie Leeuwarder ziekenhuizen, ('Diaconessenhuis', 'Bonifatius Hospitaal' en 'Triotel') een einde aan de 'dienst voor de gezondheidszorg'. Deze dienst is opgeheven bij raadsbesluit van 11 maart 1985.
In 1985 hebben zich een aantal incidenten voorgedaan bij de dienst politie (1.15.7 en 2.15) als gevolg van het optreden van de politie bij de ontruiming van kraakpanden in de Arendstraat en de Schoolstraat. (1.15.7.3)
Bij de dienst reiniging en brandweer (1.15.8) werd op 24 oktober 1983 besloten in de gemeenteraad om het huishoudelijk afval, afkomstig van de bewoners in de stadswijken buiten de rondweg, alsmede van de bewoners van de dorpen, voortaan d.m.v. (mini-)containers in te zamelen (1.15.8.2). Per 1 januari 1987 werd deze dienst opgeheven en omgevormd tot de dienst reiniging (1.15.9) en de dienst brandweer.(1.15.10.) Per 1 januari 1988 werd de eigendom van de vuilverbrandingsinstallatie aan de Greunsweg overgedragen aan het 'openbaar lichaam afvalverwijdering Friesland' (OLAF). (1.15.8.3)
Per 1 augustus 1986 werd de schooladviesdienst (1.15.11) opgeheven in verband met de overgang van taken naar en integratie met het 'gemeenschappelijk centrum voor onderwijsbegeleidingsdiensten' (GCO)
Als gevolg van rijksmaatregelen met betrekking tot de stelselherziening sociale zekerheid, onderging de sociale dienst (1.15.12) allerlei veranderingen, zowel organisatorisch als op het gebied van efficiencyverbetering. Ook bleek het noodzakelijk een keuze te maken voor (de ontwikkeling van) een nieuw systeem voor de steeds toenemende automatisering van de administratie.
Op 30 mei 1988 besloot de gemeenteraad i.v.m.de knelpunten in de huisvesting bij de dienst sociale werkvoorziening (1.15.13) werd tot volledige nieuwbouw aan de Orionweg, op het industrieterrein 'De Hemrik'.
Vanaf 1982 en de daaropvolgende jaren, waren bij de dienst stadsontwikkeling (1.15.15) diverse reorganisaties. Uiteindelijk participeerde de DSO ook in de 'grote reorganisatie' van alle gemeentelijke diensten, die werd doorgevoerd per 1 april 1990. (1.15.15.2) In de jaren 1982-'83 werd besloten tot het verplaatsen van de gemeentewerf, annex werkplaatsen en over te gaan tot nieuwbouw, op het industrieterrein 'De Hemrik'. Ook werden diverse automatiseringsprojecten uitgevoerd, als gevolg van toename van de behoefte aan verdergaande modernisering van de informatie- en gegevensverwerking. (1.15.15.3)
Voortdurend kampte het woningbedrijf (1.15.16) met huisvestingsproblemen. Op 18 oktober 1982 vond een verhuizing plaats van het pand Oldegalileën 24 naar het huurpand Zuidvliet 300. Op 16 maart 1987 werd door de raad definitief tot nieuwbouw besloten van zowel de administratie als de technische dienst, op het terrein aan de Ouddeelstraat 9. De verhuizing naar deze locatie vond plaats op 6/8-1988.
Het kabinetsarchief (1.15.17) werd gevormd en beheerd door de secretaresse van de burgemeester. De stukken zijn afkomstig van de burgemeester en het hoofd secretarie, afdeling kabinet en algemene Zaken en omvatten in hoofdzaak agenda's en verslagen van vergaderingen. Specifiek zijn de overleggen aangaande de elfstedentochten van 1985 en 1986.

Kenmerken

Datering:
1982-1990
Soort toegang:
inventaris
Omvang:
218,15 m
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1005 Secretarie van de Gemeente Leeuwarden
VERKORT:
NL-LwnHCL 1005