Logo Historisch Centrum Leeuwarden

leeuwarden artikel link leeuwarden artikel link
 
Uw zoekacties: Secretarie van de Gemeente Leeuwarden

1005 Secretarie van de Gemeente Leeuwarden

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.6. Personeel
1005 Secretarie van de Gemeente Leeuwarden
1. Inleiding
1.6.
Personeel
De jaren '80 werden gekenmerkt door een aantal veranderingen op het gebied van het personeel dat in dienst was van de gemeente Leeuwarden, zoals:
- Wijziging in de organisatie- en overlegstructuur tussen de gemeente als werkgever, de vakbonden en het personeel, in de vorm van medezeggenschapscommissies-nieuwe stijl en een commissie voor het 'georganiseerd overleg' (GO). Deze commissies moesten o.a. gehoord worden over alle wijzigingen van rechtspositieregelingen voor het personeel. (2.2 en 2.3)
- Een belangrijke verandering was de invoering en toepassing van functiewaardering. (2.5 en 2.15.2)
- Er werden wijzigingen doorgevoerd in de arbeidstijden- en verlofregeling. Naast de reeds in 1974 ingevoerde 'regeling flexibele arbeidstijden' werd het steeds meer gebruikelijk om in deeltijd te gaan werken. Ook werd het mogelijk om ouderschapsverlof op te nemen.
- Er kwam een arbeidsduurverkorting van 40 naar 38 uur per week. (2.7, 2.8 en 2.9) Verder werd de mogelijkheid van detachering ingevoerd.
- Opleidingen. Door de toename van de automatiseringsbehoefte in de organisatie werden cursussen georganiseerd om de daarvoor vereiste kennis op te doen. De bestuursschool Friesland speelde daarin een belangrijke rol. Ook werden opleidingen in het schrijven en spreken van de Friese taal gegeven door het Afûk, in samenwerking met de bestuursschool.
- Opgericht werd een nieuwe bestuursschool voor Noord-Nederland te Groningen (de L. Rasterhoff-academie). (2.13)
In deze periode werd meer aandacht besteed aan het emancipatiebeleid en de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. (2.4) Alzo kwam men met de doelstelling om te komen tot een verlaging van de sterk gestegen personeelskosten, hierdoor werd een vacaturecommissie ingesteld. In deze periode 1982-1986 moest men streven naar het niet opvullen van een 50-tal vacatures. (2.4)

Kenmerken

Datering:
1982-1990
Soort toegang:
inventaris
Omvang:
218,15 m
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1005 Secretarie van de Gemeente Leeuwarden
VERKORT:
NL-LwnHCL 1005