Logo Historisch Centrum Leeuwarden

leeuwarden artikel link leeuwarden artikel link
 
Uw zoekacties: Vereniging Het Diaconessenhuis te Leeuwarden, 1879-1982

1281 Vereniging Het Diaconessenhuis te Leeuwarden, 1879-1982

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.1. Geschiedenis van het instituut
1.1.5. Personeelsvereniging
1281 Vereniging Het Diaconessenhuis te Leeuwarden, 1879-1982
1. Inleiding
1.1. Geschiedenis van het instituut
1.1.5.
Personeelsvereniging
Door de moeilijke leefomstandigheden tijdens de Tweede Wereldoorlog waren bij veel mensen, ook personeelsleden, allerlei verwachtingen ontstaan over een beter en gelukkiger leven na afloop van de oorlog. Deze verwachtingen hadden na de bevrijding tot gevolg, dat veel leden van het personeel zich tot het bestuur en directie gingen wenden met verzoeken om verbetering van hun omstandigheden. Omdat ook veel andere zaken de leiding van het ziekenhuis handen vol werk bezorgden, ontstond het idee om door middel van de instelling van een contactcommissie, benoemd uit en door het personeel, tot een doeltreffender en tegelijk minder tijdrovend overleg over groepsproblemen te komen. Een daartoe door het bestuur gedaan voorstel viel bij veel personeelsleden in goede aarde. Onderling overleg had tot resultaat dat werd besloten om tot de oprichting van een personeelsvereniging over te gaan, die de leden van de contactcommissie ging benoemen.
De Personeelsvereniging Diakonessenhuis werd zodoende op 1 november 1945 opgericht. De vereniging kreeg als doel: 1. de belangen van de leden voortvloeiende uit hun dienstverband te behartigen, met in achtneming van de belangen van het ziekenhuis; en 2. het trachten de leden van de vereniging gepaste ontspanning te bieden. Deze volgorde hield in dat de belangenbehartiging van de leden als het primaire doel van de vereniging werd beschouwd. Dit primaire doel trachtte de contactcommissie te bereiken, door na overleg met het bestuur van de personeelsvereniging, de klachten en wensen van de leden bij de directie en/of het bestuur van het ziekenhuis aanhangig te maken.
De contactcommissie moest uit drie leden van de personeelsvereniging bestaan. Twee leden dienden te worden benoemd uit de verplegingsdienst en één lid uit de andere takken van dienst. Vooral in de eerste jaren van haar bestaan heeft de contactcommissie veel voor het personeel kunnen betekenen. Wensen werden na eerst grondig met de betrokken groepen te zijn besproken aan de leiding van het ziekenhuis kenbaar gemaakt en leidden, na in goede verstandhouding gevoerd overleg, in de meeste gevallen tot het beoogde resultaat. Later werd de behoefte aan activiteit van de commissie geleidelijk minder, voornamelijk door van overheidswege opgelegde voorschriften op het gebied van de arbeidsvoorwaarden in ziekeninrichtingen. Af en toe werd in bijzondere gevallen nog een beroep op de contactcommissie gedaan.
Op de algemene ledenvergadering in februari 1966 werd een wijziging van het huishoudelijk reglement goedgekeurd. De voornaamste verandering was het schrappen van de behartiging van de belangen van het personeel uit het doel van de vereniging. Het bestuur en de leden waren van mening dat de daarop betrekking hebbende zinnen uit het reglement konden worden gehaald, omdat de belangenbehartiging vrijwel geheel door de vakbonden was overgenomen. Men vond dat het bieden van gepaste ontspanning aan de leden voortaan het enige doel van de vereniging mocht wezen. Wat betreft de taak van contactcommissie waren het bestuur en de leden van mening, dat mocht in bijzondere gevallen de behoefte bestaan aan een contactcommissie, er in zo'n speciaal geval een tijdelijke commissie ingesteld kon worden.
In het midden van de jaren vijftig bleek dat de personeelsvereniging naast de contactcommissie zelf ook in een behoefte voorzag. Ruim driekwart van het personeel was in tien jaar tijd betalend lid van de vereniging geworden. Ter ontspanning van de leden organiseerde de personeelsvereniging tal van activiteiten. Zo waren er toneelavonden, uitstapjes per boot en per bus, voordrachtavonden, lezingen met beeldprojectie, filmvoorstellingen, zang- en muziekavonden, filmvoorstellingen en allerlei sportactiviteiten. Het ging de personeelsvereniging niet altijd voor de wind. Zo werd door het bestuur in 1970 een algemene ledenvergadering uitgeschreven met als één van de agendapunten het voorstel om de vereniging per 1 juli van dat jaar op te heffen. Het bestuur had dit in overweging genomen, omdat het toen vele moeilijkheden ondervond de vereniging een actief bestaan te laten leiden. Het verminderde ledenbestand was daar debet aan.
Alle personeelsleden konden lid van de personeelsvereniging worden. De leden werden ingedeeld in vier groepen: verplegend personeel, administratief en logepersoneel, technisch personeel en huishoudelijk personeel. Deze groepsindeling werd geschrapt bij de wijziging van het huishoudelijk reglement in 1966. In de statuten uit 1984 was vastgelegd dat de vereniging gewone en ereleden kende. Voor het gewone lidmaatschap kwamen in aanmerking: personeel van het ziekenhuis, oud-personeel met een pensioen van het ziekenhuis en personen die bij het dagelijks gebeuren van het ziekenhuis betrokken waren. Voor het erelidmaatschap kwamen leden in aanmerking die zich op een bijzondere wijze voor de vereniging verdienstelijk hadden gemaakt.
Ten tijde van het bestaan van locatie Midden van het Medisch Centrum Leeuwarden werd de naam van de vereniging gewijzigd in Personeelsvereniging Diakona. Alle locaties van het Medisch Centrum Leeuwarden behielden in de eerste jaren na het samengaan ieder hun eigen personeelsvereniging. In deze periode werd er door de drie verenigingen wel samengewerkt. De personeelsvereniging hield voor zover bekend in 1986 op te bestaan. Zeer waarschijnlijk omdat het personeel in 1987 locatie Midden diende te verlaten.

Kenmerken

Datering:
1879-1982
Soort toegang:
inventaris
Inventaristitel:
Inventaris van het archief van de Vereniging Het Diakonessenhuis te Leeuwarden, (1879)1880-1982(1985)
Omvang:
88,5 m1
Bloknummer:
308
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1281 Vereniging Het Diaconessenhuis te Leeuwarden, 1879-1982
VERKORT:
NL-LwnHCL 1281
Categorie: