Vanaf juni elke eerste zondag van de maand rondleiding schatkamer

Schatkamer HCL

In het ondergrondse depot van het Historisch Centrum Leeuwarden is een tentoonstelling ingericht met schatten uit de archieven van de gemeente Leeuwarden.

In de schatkamer van het HCL zijn opmerkelijke voorwerpen en documenten tentoongesteld. De rondleiding sluit af in de expositieruimte.

Aanvang: 15.00 uur. Duur: ongeveer drie kwartier. Kosten: gratis. Maximaal 15 deelnemers. Opgave vooraf aanbevolen. Organisatie: HCL.

Terug

30e stadswandelboekje van het HCL

Manifestatie 'Huzum, moai toch?'

Zaterdag 1 juni is het boekje Voetsporen door Huizum gepresenteerd. Het boekje bevat een stadswandeling door deze Leeuwarder wijk waarbij elk belangrijk object van de route van relevante historische informatie is voorzien.

635-omslag-voetstappen-door-huizum-vz635-omslag-voetstappen-door-huizum-route

Het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) heeft in het afgelopen decennium met verschillende partners een serie rijk geïllustreerde boekjes uitgebracht met historische stadswandelingen, fietstochten en beschrijvingen van monumenten; soms zelfs in een anderstalige editie. De op 1 juni gepresenteerde publicatie, uitgegeven i.s.m. Stichting Dorpskerk Huizum e.a., is de 30ste in die reeks. Het is bijzonder dat een Nederlandse archiefinstelling in een periode van ca. 10 jaar zo veel historische routeboekjes over de stad heeft uitgebracht die ook nog door een een heel breed en divers publiek op prijs worden gesteld. Als een boekje gemiddeld 76 pagina's telt gaat het in totaal om 30 x 76 = 2280 (!) pagina's aan historische informatie.

Eerder verschenen o.a. Sporen van Joods leven, Sporen van nieuwe Leeuwarders, Poëzieroute, Voetsporen in de Vosseparkwijk, Sporen van de Nassaus, Sporen van vermaarde vrouwen, Sporen van de Gouden Eeuw, Beeldende kunst in de openbare ruimte en Traces of Mata Hari.

Lees ook de bijdrage van Geert Veldstra in het Friesch Dagblad van 3 juni 2019.

Terug

Meinummer Leovardia verschenen

Uitsnede van een krijttekening van de Opgang (naar de stadswal) aan de Boterhoek, in 1916 gemaakt door Andries van der Sloot. Collectie Fries Museum

Onlangs viel het nieuwste nummer van Leovardia weer in de brievenbus. Ook in dit nummer treft u weer een verscheidenheid aan lezenswaardige artikelen aan van o.a. Jelmer Kuipers, Herman Nijholt, Henk Oly, Aldert Toornstra en Alexander Tuinhout. Een kleine greep uit de inhoud van dit nummer:

Lees meer...

Gepromoveerd op Willem Hendrik Suringar (1790-1872)

Uitsnede omslag proefschrift van Jo Egging over  Willem Hendrik Suringar (1790-1872)

Eindelijk weer eens een promotie op een min of meer Leeuwarder onderwerp. Op 8 mei ontving Jo Egging in Nijmegen de bul voor zijn proefschrift over W.H. Suringar (1790-1872). 'Een prettig geschreven boek over een bijzondere negentiende eeuwer' volgens een van de begeleidende professoren.

Lees meer...

Vernieuwde Expo Pier Pander Museum - Prinsentuin

Exterieur Pier Pander Museum

Het Pier Pander Museum en de tempel opent 25 mei haar deuren weer. Ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van beeldhouwer Pier Pander wordt het museum op dit moment opnieuw ingericht.

De rode draad in het levensverhaal van Pander blijft bestaan, maar het overige verhaal en een groot deel van de objecten zullen worden vernieuwd, met daarin nooit eerder getoond werk. 2019 is het jaar waarin Pier Pander 100 jaar geleden op 55 jarige leeftijd stierf.

635-affiche-blauw-ppm

Het Pier Pander Museum en de tempel zijn open vanaf 25 mei t/m eind 29 september, iedere zaterdag en zondagmiddag van 13:00 – 17:00 uur.
Volg Pander ook via zijn Facebookpagina:
https://www.facebook.com/PierPanderMuseum/

De Fries Pier Pander (1864-1919) is geboren in Drachten maar werd een beroemd kunstenaar in Rome. Pander is een vertegenwoordiger van de 19e-eeuwse Academische Kunst, die beïnvloed werd door de Franse Académie des Beaux-Arts te Parijs. Een ander Fries lid van deze stijl is Sir Lawrence Alma-Tadema, een beroemd schilder die in Groot Brittannië werd geridderd.

In Nederland is Pander het meest bekend door zijn portret van Koningin Wilhelmina (1880-1962), dat in 1898 werd afgebeeld op de Nederlandse gulden. Pander kreeg deze opdracht tere ere van Wilhelmina’s inhuldiging, als erkenning van zijn status.

De tentoonstelling in het Pier Pander Museum gaat in op Pander’s leven, carrière en werk. Het was het eerste museum in Nederland (1954) dat aan één kunstenaar werd gewijd. In de tempel is speciaal door Pander ontworpen om zijn levenswerk in te huisvesten: een groep van vijf marmeren beelden, die zijn visie weergeeft op hoe een kunstenaar kunst maakt.

Terug